Friday, October 30, 2009

Tugasan 3: Laporan Pembentangan Kolokium DPLI Januari 2009

TAJUK 1:
Meningkatkan Keberkesanan Pengajaran Pendidikan Islam Dengan Menggunakan Kaedah Perbincangan Dan Aktiviti Kerja Kumpulan Dalam Pembelajaran Sirah Nabawiyyah Dan Tamadun Islam

Nama pembentang:
Masitah Abdullah (P43695)
Siti Halimah Hasim (P43635)

1.0 Pernyataan Masalah
 Para pelajar cepat bosan terhadap pembelajaran dan pengajaran terutama dalam subjek Pendidikan Islam
 Kurangnya daya tumpuan menyebabkan mereka kurang faham terhadap pengajaran Pendidikan Islam yang kompleks dan mengandungi banyak fakta-fakta

2.0 Metodologi, setting kajian & sampel kajian

A. Metodologi kajian
i. Mengenal pasti masalah pengajaran dam pembelajaran berdasarkan beberapa kriteria yang ditetapkan iaitu:-
- Penilaian kendiri pengajaran yang lepas
- Pemerhatian guru
- Membuat kajian perpustakaan
ii. Merancang langkah-langkah penambahbaikan teknik pengajaran
- Menyenarai semak pengumpulan data
iii. Melaksanakan kajian mengikut perancangan
- Melaksanakan kaedah yang telah dipilih iaitu kerja kumpulan dan perbincangan
- Mengumpul dan menganalisis data
- Membuat penilaian dan refleksi
iv. Membuat laporan dan menyebarkan maklumat mengenai hasil dapatan kajian

B. Setting kajian
- Kajian dijalankan selama 2 minggu di Sekolah Menengah Kebangsaan Bandar Baru Sentul

C. Sampel kajian
- Pelajar Tingkatan 4 terdiri daripada 45 orang pelajar iaitu daripada 23 orang daripada kelas Maju dan 22 orang daripada kelas Harapan

3.0 Pengumpulan & Penganalisisian Data
i. Pemerhatian yang dilakukan di dalam kelas ketika proses pengajaran sedang dijalankan
ii. Temu bual dijalankan dengan menemubual pelajar secara rawak

4.0 Implikasi kajian
i. Pemerhatian – penglibatan pelajar sangat aktif dan menunjukkan minat disebabkan peneguhan pada P & P
ii. Temu bual – aktiviti perbincangan dan kerja kumpulan membantu pelajar memahami isi-isi penting dan tidak membosankan serta dapat menarik minat pelajar untuk berada dalam kelas

5.0 Manfaat perkongsian ilmu melalui kajian tindakan
 Dapat memberikan gambaran serta situasi sebenar yang berlaku di sekolah
 Saya mendapat maklumat dan input yang dapat diaplikasikan semasa di sekolah
 Perlu mengikut prosedur dan standard kajian tindakan yang betul untuk mendapatkan hasil yang jitu
 Dapat memperbaiki kelemahan yang ada dan mempelbagaikan kaedah P & P

TAJUK 2:
Meningkatkan Kefahaman Dan Minat Pelajar Dalam Subjek Sains Tingkatan Dua Melalui Kaedah Kooperatif

Nama pembentang:
Noor Asmah Buang (P48605)
Wan Norsalina Wan Hussin (P48621)

1.0 Pernyataan Masalah
 Didapati para pelajar cepat bosan terhadap pembelajaran dan pengajaran
 Kurangnya daya tumpuan menyebabkan mereka kurang faham terhadap pengajaran sains yang kompleks
 Kaedah pengajaran yang kurang berkesan

2.0 Metodologi, setting kajian & sampel kajian

A.Metodologi kajian
i.Mengenal pasti masalah pengajaran dam pembelajaran
- Penilaian kendiri pengajaran yang lepas
- Pemerhatian guru
- Mengadakan temubual bersama pelajar
- Borang soal selidik untuk mendapatkan respons pelajar terhadap keberkesanan kaedah kooperatif
ii. Merancang langkah-langkah penambahbaikan teknik pengajaran
iii. Melaksanakan kajian mengikut perancangan
- Melaksanakan kaedah yang telah dipilih iaitu kaedah kooperatif ‘Round Robin’
- Mengumpul dan menganalisis data
- Membuat penilaian dan refleksi
iv. Membuat laporan dan menyebarkan maklumat mengenai hasil dapatan kajian

B. Setting kajian
- Kajian dijalankan selama 4 minggu di Sekolah Menengah Kebangsaan Sungai Pelek, Sepang

C. Sampel kajian
- Sampel kajian terdiri daripada 70 orang murid Tingkatan 2

3.0 Pengumpulan & Penganalisisian Data
i. Temubual – pelajar menyatakan Sains ialah subjek yang kompleks dan sukar
ii. Sesi perbincangan dan pembentangan, pemerhatian dan penilaian dibuat oleh guru merangkumi tingkahlaku , kerjasama , kefahaman dan keyakinan diri

4.0 Implikasi kajian
 Kaedah pembelajaran kooperatif mampu meningkatkan kefahaman pelajar dalam mata pelajaran Sains Tingkatan 2
 Didapati semua lima kumpulan pelajar berjaya menjawab kehendak soalan
 Tingkahlaku pula menunjukkan setiap kumpulan mendapat kerjasama dari ahli, namun ada juga yang pasif
 Daya kreativiti pelajar dilihat seperti menggunakan gambar dan visual untuk menyampaikan maksud tugasan
 Gaya persembahan (keyakinan diri) juga dapat dibentuk, pelajar semakin yakin untuk menyatakan idea kepada rakan sekelas

5.0 Manfaat perkongsian ilmu melalui kajian tindakan
 Dapat meningkatkan kefahaman dan minat pelajar dalam subjek Sains serta mewujudkan rasa seronok untuk mempelajari ilmu Sains
 Kaedah ini berkesan dan sesuai diaplikasikan untuk subjek Sains semasa di sekolah nanti
 Kaedah yang digunakan dapat membentuk kerjasama dan keyakinan pelajar juga meningkat
 Pemikiran yang kritis dan kreatif dapat dibentuk dalam diri pelajar

0 comments: