1. Pengajaran dan Pembelajaran (P&P) Pendidikan Islam
Ø Mewajibkan tulisan jawi
Ø P&P perlu pendekatan lebih menarik seperti pantun dan nasyid
Ø Sesi P&P perlu lebih satu Bahan Bantu Mengajar (BBM) untuk jadikan P&P lebih menarik
Ø Menyedarkan masyarakat untuk menghayati Pendidikan Islam bukan sebagai bidang akademik semata-mata tetapi sebagai pemantapan akidah
2. Pendidikan Khas
Ø Penggunaan BBM hendaklah disesuaikan dengan keadaan pelajar dan topik yang dibincangkan
Ø BBM dipelbagaikan mengikut kemampuan/kekuatan pelajar
Ø Memberikan latihan untuk pelajar berdikari dan dapat menjalankan kehidupan seharian
Ø Menggalakkan peneguhan positif dan negatif dalam P&P untuk memotivasikan pelajar
Ø Memberikan pendedahan luar
Ø Mengubah panggilan daripada pelajar normal dan tidak normal kepada pelajar tipikal & berkeperluan khas
3. Penggunaan permainan dalam P&P
Ø Pelbagaikan jenis permainan berbentuk fizikal dan manipulatif dalam P&P
Ø Permainan disertakan dengan KBKK bukan sekadar menarik minat pelajar & nilai murni
Ø Penggunaan permainan perlu sesuai dengan topik, pelajar & masa yang diperuntukkan
4. Penggunaan ICT dalam P&P
Ø Video klip dalam P&P tidak terlalu lama bagi mengelakkan pelajar bosan
Ø Penggunaan multimedia perlu diselang-seli dengan aktiviti lain agar tumpuan dapat diberi
Ø Penggunaan ICT perlu diperkukuhkan dengan bantuan BBM lain
Ø Perlu ada pihak bertanggungjawab untuk memastikan video selaras dengan kurikulum
Ø Mengkategorikan video mengikut kesesuaian objektif pelajar
Ø Guru perlu mempunyai inisiatif dalam penggunaan ICT
Ø Pihak sekolah dan kerajaan perlu menyediakan kemudahan yang sesuai dan mencukupi
5. Pembelajaran kooperatif di kalangan pelajar
Ø Memberikan pendedahan awal kepada pelajar tentang sesuatu teknik pembelajaran kooperatif sebelum melaksanakannya
Ø Masa bagi setiap sesi aktiviti perlu dipantau & disesuaikan dengan sesi P & P yang dijalankan
Ø Guru perlu diberi pendedahan tentang teknik & kaedah pembelajaran kooperatif mengikut piawai atau standard tertentu
0 comments:
Post a Comment